vergrootglas
Vacatures in Hypotheken
Marie-Anne Bekkers
Geplaatst: 6-6-2018

Top 4 Vooroordelen over de Hypotheeksector

Interview met Marie-Anne Bekkers - Recruiter bij Octas

Wat kun je daar als Hypotheek professional nou aan veranderen?
Een baan bij een bank…saaaai. En dan ook nog binnen hypotheken, helemaal suf! Veel banken komen slecht in het nieuws, waarom zou je daar willen werken? Binnen Octas is de Business line Hypotheken booming. We zoeken veel Hypotheekmedewerkers op dit moment. Van Hypotheekacceptanten tot Hypotheekadviseurs en van Informanten tot Beheerders.
De Octas Hypotheek professionals herkennen de vooroordelen die mensen hebben ten aanzien van hun baan en zijn het er net als onze Recruiters natuurlijk niet mee eens! We nemen je mee in de top 4 meest voorkomende vooroordelen over de banken- en hypotheeksector.

Vooroordeel 1: Je wilt toch niet bij een stoffige bank werken?
“Werken bij een bank is niet voor een creatieveling, daarvoor moet je een grijze muis zijn. Je moet een 9 tot 5 mentaliteit hebben en de hele dag achter je stoffige bureau zitten. Daarnaast ben je verplicht een achtergrond te hebben met een economische opleiding en houden van de droge materie waarin je continu actueel moet blijven. Iedereen loopt altijd strak in pak en de hiërarchie maakt flexibel werken onmogelijk.”

De Ubers, Googles en bedrijven als Netflix klinken inderdaad net wat hipper dan ‘de bank’. Maar kijk eens naar de ontwikkelingen in de bancaire sector, die zijn er volop! Juist de bancaire sector heeft te maken met veranderende en nieuwe internationale wet- en regelgeving, zoals de komst van PSD2 en aanpassingen in de privacywet. Daarnaast zorgt digitalisering voor een interessante werkomgeving. Denk maar eens aan de komst van artificial intelligence, blockchain, en virtual reality. De bank heeft een grote verantwoordelijkheid naar de samenleving en haar klanten. Daarom is het voor een bank belangrijk om te blijven innoveren en mee te gaan in de ontwikkelingen. Bij een bank zijn er dan ook vele mogelijkheden om bij te dragen aan de snelheid en veiligheid van de dienstverlening, maar ook om je te blijven ontwikkelen want de bank staat nooit stil.

Niet alleen mensen met een bedrijfskundige achtergrond worden gezocht door banken en verzekeraars. Juist ook mensen met een andere achtergrond zijn welkom. Denk bijvoorbeeld aan een achtergrond in de hospitality sector. Vind je het leuk om klanten te helpen? Iemand te voorzien van hypotheekadvies? Of juist uit te rekenen of een financiering wel of niet mogelijk is? Het financiële deel is over het algemeen aan te leren. Maar competenties als klantgerichtheid moeten in je zitten en deze worden anno 2018 steeds belangrijker.

Vooroordeel 2: Bankiers zijn graaiers en ze rekenen hoge kosten door aan de klant
“Krantenkoppen bestaan regelmatig uit dit soort titels: hoge salarissen aan de top, bankiers zijn graaiers, managers in de finance sector zijn gierig en klant staat alles behalve centraal. De bancaire sector en hypotheekverstrekkers staan onder druk door al deze negatieve berichtgeving.”

Het imago van de bancaire sector is sinds 2008 niet meer wat het geweest is. Uit onderzoek van Vereniging Eigen Huis uit 2014 blijkt dat maar 8% van de Nederlandse bevolking vertrouwen heeft in Hypotheekadviseurs. En maar 16% van de mensen die naar de Hypotheekadviseur geweest is, vindt dat hij waar voor zijn geld kreeg. Dat is erg weinig als je bedenkt dat hypotheekadvies tussen de € 1.500 en € 3.000 kost. Tot 2013 kregen Hypotheekadviseurs provisie van de geldverstrekkers. Het was daarmee verleidelijk om de klant een hypotheek te adviseren bij de aanbieder met de meeste provisie. Maar dat is verleden tijd, dus waar komt die achterdocht nog vandaan?

Helaas blijft de bancaire sector met regelmaat negatief in het nieuws komen. Soms over te hoge salarissen, soms over het lastig aflossen van bepaalde hypotheekvormen, maar juist hier ligt ook de uitdaging van de Hypotheek professional. Helder, transparant advies neemt onrust weg bij de klant. Als je deskundig bent in je vakgebied, dan weet je ook het best passende advies te geven. Dat geeft vertrouwen aan de klant. Communiceer dus duidelijk alle stappen en kosten die komen kijken bij een advies.

Bij alle banken met wie Octas samenwerkt is er een projectteam opgezet om klanten te informeren over hun financiële mogelijkheden. Banken moeten zich tot het uiterste inspannen om samen met hun klanten naar oplossingen te zoeken om bijvoorbeeld gedwongen verkoop van een woning te voorkomen. Daar kan je als Hypotheek professional een steentje aan bijdragen.

Banken zijn met betrekking tot het inzichtelijk maken van kosten verschillende stappen aan het maken. Zo worden uurtarieven van adviseurs, administratiekosten en distributiekosten steeds duidelijker en opener gecommuniceerd. Maar ook zijn er mogelijkheden voor klanten om kosten te besparen door bijvoorbeeld een van het (voor-)werk zelf uit te voeren. Mooie ontwikkelingen waar meer nadruk op mag komen in het nieuws!

Vooroordelen 3: De bank zet de klant niet centraal en leert niet van haar fouten
“De klant staat helemaal niet op 1. De bank wil alleen maar zoveel mogelijk producten aan haar klant slijten. En dat doen ze ook nog eens belabberd, kijk maar naar de woekerpolissen en hypotheekrenteaftrekdossiers.”

Een slecht imago turn je niet zomaar ‘even’ om. Daar zijn deskundige professionals voor nodig. En langzaam moeten zij het vertrouwen van de klant terugwinnen. Het vertrouwen van de klant in de bank is in het verleden ernstig beschadigd. Door meer open te zijn over de dienstverlening kan een bank de klant laten zien waar zij voor staat en welke pogingen zij onderneemt om het vertrouwen te herstellen. ‘Helaas’ zijn toch veel producten die de bank biedt voor veel klanten complex. Daardoor is een helder advies intens belangrijk. Of een klant nu telefonisch, via skype of persoonlijk contact heeft met de bank, er moet een omgeving gecreëerd worden waarin de klant vragen durft te stellen en zich veilig voelt. Het is de taak van een banking professional om deze omgeving te scheppen.

Een ‘passend’ advies is afgestemd op wat de klant nodig heeft en past bij de (financiële) situatie van de klant. Je zadelt een klant daarmee dus nooit op met producten die hij/zij niet nodig heeft. De klant moet begrijpen dat je als adviseur alleen voorziet in het beste advies. De uiteindelijke beslissing blijft bij de klant. Zo kun je een klant echt centraal stellen. Het is de taak van de bank haar adviseurs daarin te faciliteren.

Vooroordeel 4: Een hypotheek afsluiten is gedoe
“Een hypotheek afsluiten, kan dat tegenwoordig niet gewoon via een computer? Is een hypotheek afsluiten niet zo’n langdradig proces waar niemand iets van snapt? Kun je een hypotheek niet gewoon zelf bepalen zonder al die gegevens te moeten aanleveren?”

Er zijn zoveel misstanden als het aankomt op hypotheekadvies. Vooral omdat dit voor de meeste mensen geen dagelijkse kost is. En er komt best veel kijken bij een hypotheek afsluiten. Gelukkig wordt het hypotheekproces steeds gemakkelijker en inzichtelijker gemaakt. Het is nog geen ‘een kind kan de was doen’-activiteit, maar er zijn goede ontwikkelingen gaande. Denk aan aanbieders die een hypotheek binnen één week garanderen en dat je bij meerdere aanbieders korting krijgt op het moment dat je zelf vooraf al veel gegevens aanlevert.

Het afsluiten van een eerste hypotheek is het meest bekende product binnen de hypotheeksector, maar is er nog veel meer. Denk bijvoorbeeld aan verbouwingsaanvragen, scheidingen of overlijden. Aan al deze gevallen komt een Hypotheekadviseur te pas. En als adviseur maak je dan deel uit van één van de belangrijkste beslissingen uit het leven van een klant. Dat maakt dit werk, echt mensenwerk. Het is niet alleen maar het invullen van gegevens in een computer. Achter elke klant zit een verhaal. En de oplossing is voor geen enkele klant hetzelfde. Zo uniek als dat je klant is, zo uniek is de hypotheek eigenlijk ook. Het moet volledig aansluiten op iemand specifieke situatie.

Het werk van een Hypotheekadviseur is nooit klaar. Naast scheidingen, overlijden en verbouwingen kan de klant ook nog zijn rente willen aanpassen, willen switchen van aanbieder of bijvoorbeeld verhuizen naar een groter of kleiner optrekje. Veel ontwikkelingen in een mensenleven kunnen van invloed zijn op de hypotheek.

Draag jij je steentje bij in de bancaire sector?

Marie-Anne
Recruiter bij Octas

Met dank aan onze collega’s in het veld: Priscilla, Jeroen, Hamza, Guusje, Magali, Thuy, Florance en Paul. Dank voor jullie input voor dit artikel!

Wil je dit interview verder delen?
Contactgegevens

CareerGuide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Hypotheekcarriere.nl is onderdeel van het platform van CareerGuide, 25 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise.

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter    Contact met Nienke Smit via WhatsApp   Linkedin    Twitter    Contact met Pieter Lammers via WhatsApp