vergrootglas
Op zoek naar een baan?
Actueel en relevant
Norma Ruiter
Linkedin Twitter Facebook RSS
Geplaatst: 23-11-2016

Van retro kaartenbak naar high-tech computers

Interview met Norma Ruiter - Adviseur Particulieren, Octas

Norma Ruiter is 54 jaar en werkt sinds 1,5 jaar als Adviseur Particulieren B bij de Rabobank Voorne-Putten Rozenburg. Al sinds 1980 werkt Norma bij de Rabobank, en of het nu toeval is of niet: ze werkt nu op de bank waar ze toen in 1980 startte met haar bankcarrière. Nu 36 jaar later praten we met haar over de veranderingen in het bankwezen, haar functie als Adviseur Particulieren en haar promotie van Adviseur Particulieren A naar B.

Het is 1980: banken staan aan het begin van een revolutionair tijdperk. De kaartenbak werd ingeleverd voor de diskette, het papier voor de monitor en typex voor delete. De acceptgiro is net 6 jaar jong, de creditcard heeft pas dat jaar het levenslicht gezien. In hetzelfde geboortejaar van de plastic betaalkaart start Octas-banking professional Norma Ruiter haar carrière bij de bank als administratief baliemedewerkster. Computers waren er nog niet. Alles werd met de hand geteld en geschreven. Kastellingen was één van die handelingen. “Van al het geld dat er in en uit ging, werden bonnetjes bijgehouden. Deze bonnetjes werden bewaard en de volgende ochtend ingevoerd. ’s Nachts werd dan de definitieve kasstaat van de bank afgeschreven. Dat was in 1980. 2 jaar later kregen we de eerste computer. Een revolutionaire ontwikkeling!”

Transitie

“Die ontwikkeling is de afgelopen decennia zo hard doorgezet, dat ook onze adviesfuncties daarop zijn aangepast. Ik ben begonnen als administratief medewerker en door de jaren heen doorgegroeid naar de functie van Adviseur Particulieren B. Als Adviseur Particulieren adviseer ik over betalen, sparen, lenen en verzekeren. De afgelopen jaren hebben de adviesfuncties een transitie gemaakt, van volledig fysiek advies naar gedeeltelijk fysiek én online. De eerste computers die we kregen op de bank waren slechts voorzien van één programma speciaal gericht op de Rabobank. Veel konden we er niet mee, maar het was de start van de digitale revolutie.

Nu is iedereen in het bezit van een computer, spreken en adviseren we onze klanten ook via een online chatdienst. Met deze transitie van fysiek naar online is ook de doelgroep veranderd. Op het bankkantoor komen vooral nog oudere mensen voor een fysiek adviesgesprek. De jongere doelgroep heeft zich verplaatst naar onze online diensten.”

Samen bankieren

“In mijn functie als Adviseur Particulieren adviseer ik zowel fysiek op het bankkantoor als online via de chat en via de telefoon. De chatdienst wordt gebruikt door consumenten die direct een antwoord op hun vraag willen. Antwoorden moeten worden teruggestuurd binnen 30 seconden. Dan hebben we de virtuele medewerker nog: deze online hulptool ondersteunt consumenten bij allerhande problemen in een productaanvraag. Bijvoorbeeld bij het online aanvragen van een lening. In de aanvraag kan een fout ingevuld veld staan. Dat wordt door de computers gelezen en onder andere doorgestuurd naar ons. Vanaf dat moment komt de aanvraag bij mij en mijn collega’s te liggen, wij helpen de klant vanaf dat moment verder in zijn aanvraag.

“Met deze transitie van fysiek naar online is ook de doelgroep veranderd.”

Daarnaast geef ik natuurlijk nog steeds advies via de telefoon. Binnen mijn adviesfunctie ben ik deelgenoot van de subgroep ‘Samen bankieren’. Binnen deze subgroep draag ik zorg voor de hulpbehoevende klant zoals ouderen, (ex-)verslaafden en (verstandelijk/lichamelijk) beperkte mensen. Door middel van een training ben ik gespecialiseerd in het adviseren van deze groep mensen. Elke Adviseur Particulieren heeft een specialisme voor een doelgroep, zodat we altijd kunnen afstemmen op de behoefte van de klant.”

Ouderwets bankieren

“In 1980 ben ik begonnen op de bank als administratief baliemedewerkster. In de jaren die daarop volgden, heb ik vele andere functies gehad binnen de bank. Het adviseren is altijd een speerpunt geweest in mijn loopbaan, dat doe ik graag. In december 2015 heb ik mijn WFT Consumptief krediet gehaald, waardoor ik nu de functie van Adviseur Particulieren B mag bekleden.

Het is belangrijk om jezelf uit te blijven dagen en breed inzetbaar te blijven. Dat heb ik met mijn promotie van A naar B gerealiseerd. En ondanks de komst van het online bankieren heb ik de klandizie niet zien teruglopen in de bankhal. Er zijn nog altijd veel mensen die naar het bankkantoor komen. Voor advies, voor oriëntatie maar ook voor onze muntenrolmachine. Dat is een ouderwetse service die nog steeds erg geliefd is, MKB’ers en winkeliers komen speciaal daarvoor naar ons bankkantoor om muntenrollen te halen.”

“Nu is iedereen in het bezit van een computer, spreken we onze klanten via een online chatdienst en adviseren we zelfs via webcamgesprekken”

Ultiem doel

“Mijn ultieme doel is als mensen begrijpen wanneer iets niet mogelijk is voor hen. Dat is lastig en geeft een extra dimensie aan mijn functie. De komst van de computer heeft daarin weinig verschil gemaakt. Klanten zo goed mogelijk ondersteunen bij de hulpvraag die zij hebben, dat is het liefste wat ik doe!”

Contactgegevens

CareerGuide

Argonweg 14
1362 AA Almere

Postbus 60184
1320 AE Almere

Tel: 036 - 7440 136

KvK 32090652
ING Bank NL91INGB065.42.67.456
BTW NL.8106.57.041.B01

Wie we zijn

Hypotheekcarriere.nl is onderdeel van het platform van CareerGuide, 17 vacaturebanken voor specialisten!
Onze vacaturebanken (geen bemiddeling) bieden professionals relevante vacatures binnen hun expertise.

Ook een vacature plaatsen? Neem contact met ons op:


Nienke Smit   Pieter Lammers
Nienke Smit
n.smit@careerguide.nl
06-41454957
  Pieter Lammers
p.lammers@careerguide.nl
06-41454956
Linkedin    Twitter   Linkedin    Twitter