Jaaroverzicht 2023

De hypotheek- en woningmarkt gedraagt zich al heel lang niet meer als een normale markt. Door de grote schaarste aan woonruimte en de ontwikkeling van de hypotheekrente van de laatste jaren lijkt elke beweging daarop wel extreem. In dit jaaroverzicht kijken we terug en vast ook een klein beetje vooruit. De hypotheekrente en de huizenprijzen hebben het hele jaar al genoeg aandacht gekregen, zij staan in dit hypotheekoverzicht niet centraal. We tellen af naar de belangrijkste trend van dit jaar.

7. Anti-witwaswetgeving

De Anti-witwaswetgeving verplicht banken om er op toe te zien dat hun diensten niet misbruikt worden voor het witwassen van geld of de financiering van terrorisme en massavernietigingswapens. Toezichthouder DNB heeft de laatste jaren hoge boetes uitgedeeld aan banken die de regels tegen witwassen overtraden. Als gevolg hiervan zijn ook de controles voor de aanvragers van een hypotheek vanuit geldverstrekkers sterk toegenomen en beperken die zich niet langer tot bijvoorbeeld zelfstandigen uit horeca of de autohandel en sekswerkers. Consumenten die eigen middelen gebruiken voor de aankoop van een huis moeten aantonen waar het geld vandaan komt. Niet alleen bij geld uit het buitenland, maar ook als het om een erfenis, uitkoop bij echtscheiding of woningverkoop gaat van jaren geleden. Echter niet alleen bij aankoop, ook bij verhogingen of extra aflossingen moet de consument aantonen waar het hypotheekgeld voor gebruikt gaat worden of waar het geld voor de aflossing vandaan komt. De toenemende controles vormen een verzwaring voor het hypotheekproces.

Bron: Martin Hagedoorn, De Hypotheekshop