AFM: "Het klantbelang mag door nieuwe (technologische) ontwikkelingen niet uit het oog worden verloren"

Nieuws
12-02-2025
Tony Lee-A-Fong
Met een oververhitte huizenmarkt en toenemende focus op verduurzaming wordt de rol van de hypotheekadviseur alleen maar belangrijker. Tony Lee-A-Fong, sinds december Manager Lenen en Sparen bij de Autoriteit Financiële Markten (AFM), benadrukt dat de consument niet zonder goed advies kan. Tegelijkertijd waarschuwt hij dat het klantbelang door nieuwe (technologische) ontwikkelingen niet uit het oog mag worden verloren.

De AFM houdt digitalisering, brondata en servicers daarom extra in de gaten. 

Vorig jaar concludeerde de AFM dat de kwaliteit van het hypotheekadvies niet altijd goed genoeg is. Zien jullie verbeteringen?

“Sinds het laatste onderzoek uit 2014/2015 is er het nodige verbeterd in de adviespraktijk. Denk daarbij aan een betere dossieropbouw en het feit dat - mede door de impact van adviessoftware - vrijwel altijd alle elementen van de adviesnorm worden ingewonnen. De financiële positie, doelstellingen, risicobereidheid, kennis en ervaring van de klant komen doorgaans goed aan bod. Een recente verbetering is dat adviseurs verduurzaming nu vaker als vanzelfsprekend onderwerp bespreken. Daarnaast is er meer aandacht voor nazorg en actief klantbeheer. 

Dit jaar actualiseren we de bekende leidraad kwaliteit hypotheekadvies en vullen die aan met nieuwe praktijkvoorbeelden. In de periode daarna starten we periodiek nieuwe onderzoeken om de kwaliteit van hypotheekadvies vaker te toetsen.”  

Waar gaan jullie dit jaar extra op letten?  

“In grote lijnen willen wij binnen de financiële dienstverlening onderzoeken welke invloed grote veranderingen hebben op de producten en diensten die aan consumenten worden aangeboden. Blijft hierbij het klantbelang centraal staan? Dan hebben we het over transities zoals verduurzaming, digitalisering en de pensioenhervorming. Concreet gaan we verder onderzoek doen naar kwaliteit van hypotheekadvies en naar overkreditering. Ook kijken we naar de risico’s van automatisering van acceptatieprocessen in de hypotheekketen. Hierbij richten we ons vooral op de digitalisering van deze processen, het gebruik van brondata en de rol van servicers.” 

[....]

Lees verder op: kop-munt.nl

Gerelateerde vacatures

Geïnteresseerd in een carrière bij organisaties in ditzelfde vakgebied? Bekijk hieronder de gerelateerde vacatures en vind de perfecte match voor jou!
Top vacature
AethiQs
Marktconform
Junior, Medior
Haarlem, Rotterdam en Weert
AethiQs zoekt een eigenwijze adviseur, die niet past in een traditionele organisatie en geen voor gedefinieerde functiebeschrijving heeft.
MUNT Hypotheken
Marktconform
Medior, Senior
Den Haag
In de dynamische rol van Servicemanager Mid-Offices speel jij een sleutelrol in het soepel laten draaien van ons hypotheekproces. Jij bent dé schakel tussen MUNT en de externe Mid-Offices, de...
Blauwtrust Groep
2.881 - 4.115
Junior, Medior
Capelle aan den IJssel
ls acceptant Proactief Beheer ben jij dé specialist voor complexe mutaties zoals Hoofdelijk ontslag. Je beoordeelt de aanvraag van A tot Z en toetst aan de hand van de huidige...
Obvion
3.314 - 4.733
Junior, Medior
Heerlen
Als Deskaccountmanager ben je werkzaam binnen ons domein Commercie en maak je onderdeel uit van het team Sales & Intermediaire Zaken. Het team van Deskaccountmanagement bestaat met jou erbij uit...